Inleiding In 2015 hebben we een aantal eisen geformuleerd waaraan een compacte CamperfiXX camper moet voldoen. Het zijn onder andere de volgende eisen:
In de genoemde VW T5 camper testen we in de praktijk onze zelf ontwikkelde RDW goedgekeurde slaapbank, het interieur, het isolatie materiaal en de electrische voorziening. Omdat de basis van het project een kale bestelwagen was hebben we meteen wat onderzoek gedaan, inclusief metingen, naar geluiddempende materialen. Lees verder wat dit betreft! Van de ombouw hebben we een verslag gemaakt, onderaan deze pagina staan de linkjes naar de andere pagina's hierover. Onze T5 met lange wielbasis camper heeft inmiddels vele vakantie kilometers tot volle tevredenheid gemaakt. Het interieur is doorontwikkeld voor de korte VW T5 en T6 camper. Daarnaast hebben we versies ontwikkeld voor de de Opel Vivaro/Renault Trafic versies L1H1, L1H2, L2H1 en L2H2. Dit alles leveren we als bouwpaket en we gebruiken het als basis om campers te bouwen. De slaapbank is inmiddels ook RDW gekeurd voor de Citroën Jumpy = Peugeot Expert = Toyota Proace. De slaapbank die we voor deze auto's kunnen leveren is ook leverbaar in een driepersoons uitvoering. De camper die we op basis van die bestelwagens bouwen heet de Fixxter. |
|
We gaan het volgende aan deze VW T5 camper doen:
Omdat we over een decibelmeter beschikken ga ik ook metingen verrichten. Want, we kunnen wel leuke verhalen schrijven over geluidsdempingsmaterialen, maar helpen ze echt? |
![]() |
Geluidsmeting VW T5 camper, deel 1Onze VW T5 is nog geheel leeg met alleen wat board als afwerking. Er komt veel geluid vanaf de wagenvloer en wielkasten. De zijwanden fungeren als klankkast. Het zou nu een ideaal moment zijn om te gaan isoleren, immers, je kan overal goed bij. Op de kale bodem hebben we 10 mm dikke Agglomer en 10 mm X-trem platen gelegd en we hebben heel wat geluidsmetingen, met en zonder platen en met en zonder vloerplaat uitgevoerd. Het complete verslag staat op de pagina van Agglomer. De conclusie is echter duidelijk, met de Agglomer isolatie platen reduceer je flink de rijgeluiden, namelijk met 3 dBa, terwijl de X-trem platen geen meetbare geluidsreductie geven. |
|
Opbouw van vloer van boven naar onder.
|
![]() |
Vloerisolatie, hoe zit het met vocht?Uit onze metingen blijkt dat het veel gebruikte X-trem isolatiemateriaal geen geluiddempend effect heeft terwijl Agglomer dat wel heeft. Het grote voordeel van X-trem is dat het geen vocht opneemt. Agglomer daarentegen neemt vocht op als een spons. Het te gebruiken isolatie materiaal zit goed opgesloten, aan de onderkant door de metalen campervloer en aan de bovenkant door de betonplex vloerplaat. Aan de zijkanten wordt de vloerplaat afgekit. Toch zijn er twee kritische punten, namelijk bij de twee achterdeuren en bij de instapbak. Op die twee plaatsen wordt een strook X-trem van ongeveer 10 cm breedte gebruikt. |
![]() |
Aanbrengen van de verschillende lagenDe verschillende lagen worden eerst op maat gemaakt. We beginnen met het Agglomer islolatie materiaal. Het zijn platen van 1 bij 1 meter. Als mal dient de betonplex vloer van de camper. Even met een stift aftekenen en vervolgens kan er geknipt of gesneden worden. De CamperfiXX Fit2Go slaapbank wordt op de metalen vloer van de camper gemonteerd. In de houten vloer wordt een uitsparing gemaakt. Vervolgens worden de lagen op elkaar gelijmd. Je kan speciale lijm voor het isolatie materiaal gebruiken,een universele lijm zoals Bison Tix of Bison Kit blijkt ook te werken. In alle gevallen moet de temperatuur niet beneden de 15 graden zijn vanwege kans op condensvorming. De betonplex vloer wordt vervolgens afgekit. |
![]() |
Aanbrengen van de toplaagDe keuze van de toplaag is heel persoonlijk. Tapijttegels bijvoorbeeld leggen met tweezijdig plakband heel snel, voelen warm aan maar houden vuil vast. Laminaat is zwaarder, is goed schoon te maken maar voelt koeler aan. Vanwege het geluiddempende effect is in dit geval gekozen voor een vloermat uit de industrie. Aan de onderkant zit dempend materiaal en aan de bovenkant zit een slijtvaste laag. |
![]() |
Aanbrengen van isolerende vloermat Isomat VMDe dikke en zware mat wordt geleverd in stukken van 100 bij 140 cm en met een mes of schaar kan je het op maat maken. Met dubbelzijdig tape wordt de mat vastgelegd. In dit geval zijn drie matten van een meter breed nodig. Nadat ze op maat gemaakt zijn worden ze precies op de juiste plek gelegd. Vervolgens wordt van de eerste mat een deel teruggerold en door het hoge gewicht verschuift de mat niet. Vervolgens kunnen banen met dubbelzijdig tape op de vloer aangebracht worden. De vloer moet van te voren wel eerst ontvet zijn. De gele strepen zijn van het dubbelzijdige tape, de schutstrook zit er nog op. Rechts zie je de teruggerolde geluiddempende vloermat. |
![]() |
Schutstroek van tape verwijderenNadat een paar stroken tape aangebracht zijn kunnen de schutstroken verwijderd worden en kan de mat teruggerold worden. Op dezelfde manier wordt de tweede en de derde baan van de vloermat aangebracht. |
![]() |
Isoleren van portieren en wandenDe auto klinkt heel blikkerig. Daarnaast levert het dichtslaan van een portier veel geluid op. Leuk voor je medekampeerders op een camping! Om hier wat aan te doen beplakken we de wanden met ontdreuningsplaten en de ruimte tussen de board panelen en de carrosserie stoppen we vol met wol. Als eerste moeten de panelen, gemaakt van een soort board, verwijderd worden. Deze zijn bevestigd met twee-delige pluggen. Je schroeft een schroef een centimeter erin en met een tang haal je de schroef met complete plug eruit. Nadat alle pluggen verwijderd zijn kan het paneel uit de camper gehaald worden. In een later stadium gaan we dit paneel beplakken met vilt. |
|
Aanbrengen van ontdreuningsplatenNadat alle board panelen verwijderd zijn zie je dat Volkswagen ook zelf wat platen aangebracht heeft. Het is wat magertjes, om een goed effect te krijgen zou 70% van het oppervlak met ontdreuningsplaten beplakt moeten zijn. Het oppervlak waar de zelfklevende ontdreuningsplaten op geplakt worden moet als eerste ontvet worden. Wasbenzine is daar heel geschikt voor. |
![]() |
De platen kunnen met een scherp hobbymes op maat gesneden worden. Een schaar blijkt ook een geschikt gereedschap te zijn. Het verwerken van de ontdreuningsplaten dient boven de 20 graden te gebeuren. Is de omgevingstemperatuur te laag dan kan je de platen een tijdje op een (electrisch) kacheltje leggen. Zijn de platen te koud dan is het niet mogelijk om de platen zonder luchtbellen aan te brengen. Daar waar luchtbellen zijn werken de platen niet of nauwelijks. Tevens bestaat er een risico van roestvorming in de holle ruimtes. |
![]() |
Soms is het nodig dat de ontdreuningsplaten een scherpe ronding van de carrosserie moeten volgen. Plaatselijk verwarmen met een haardroger kan hier een uitkomst bieden. Het materiaal kan aangeklopt, aangedrukt of aangerold worden. |
![]() |
Aanbrengen van viltDe camper wordt aan de binnenkant bekleed met vilt. Op de foto zie je het linker paneel, bevindend tegenover de rechter schuifdeur. De stijlen zijn bekleed met vilt en de electriciteit kabels zijn getrokken. Tevens zijn zichtbaar de ontdreuningsplaten. |
![]() |
Aanbrengen van wolTeneinde wat aan isolatie te doen, zowel geluid als tempratuur, wordt de wol geplakt tegen de carrosserie. Veel spuitlijm is niet nodig, een smalle strook aan de bovenkant, op de camper en op de wol, is voldoende. Wol heeft als voordeel dat het vocht regulerend is, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld steenwol. |
![]() |
Terugplaatsen van het paneelZodra de wol netjes op zijn plek zit kan het paneel teruggeplaatst worden. Omdat voor dit paneel de keuken en een kast komen te staan is dit paneel niet beplakt met vilt. Op de foto zie je een stroomdraad voor de koellade en een stroomdraad voor de dompelpomp. |
![]() |
Geluidsmeting VW T5 camper, deel 2Inmiddels zijn de wanden van onze VW T5 camper voorzien van ontdreuningsplaten en we hebben meteen wat metingen verricht. Bij een snelheid van 80 km/uur is de demping nagenoeg te verwaarlozen. Bij snelheden van 100 km/uur en 120 km/uur bedraagt de demping 1 dBa. |
|
Isolatie met schapenwolEen camper met als als basis een bestelwagen is eigenlijk een onding om te isoleren vanwege de vele koudebruggen. Goede isolatie is toch wel belangrijk, je houdt de koude in ieder geval voor een deel buiten en de camper wordt stiller bij het rijden. Ventilatie is wel belangrijk, waterdamp kan op koude delen zoals de B stijl en ramen condenseren. Nadat de ontdreuningsplaten aangebracht zijn gaan we wol, gekocht op rol, op maat knippen en aanbrengen in de holle ruimtes. Als afwerking gaan we vilt gebruiken. In een aantal gevallen wordt eerst vilt aangebracht, denk daarbij aan de stijlen. |
|
Aanbrengen van schapenwol en vilt op rechter zijpaneel, achterNadat het wolklusje klaar is wordt stretch vilt aangebracht. In dit geval zijn de twee vertikale stijlen, de wielkast en de bovenrand beplakt met vilt en later wordt het paneel aangebracht. Dit werkt gemakkelijk maar je ziet wel wat schroeven. Deze zijn wel van te voren zwart gemaakt. Je kan natuurlijk ook de hele wand in één keer beplakken. Het vilt moet dan wel voldoende breed zijn en je kan niet meer bij de electrische bedrading komen. |
![]() |
Aternatief voor viltWanneer je een hond hebt dan is vilt een minder gelukkige keuze. Je kan ook voor vinyl kiezen. Dit materiaal is goed schoon te maken en is gemakkelijk op maat te snijden of te knippen. Het is tamelijk dik, goed voor de isolatie. Het vinyl is in vele kleuren te verkrijgen voor dit materiaal is een speciale spuitlijm te koop. |
![]() |
Plaatsen van paneelVoordat het paneel geplaatst wordt moeten eerst kabels e.d. getrokken worden. In dit geval gaat het om een twee-aderig electriciteitsdraadje om de LED verlichting te voeden. Op de foto is dat links boven te zien. Ook het paneel is beplakt met stretch vilt. Bekijk onze video om te zien dat het heel gemakkelijk is om zelf aan de slag te gaan met wol en vilt. |
![]() |
Geluidsmeting VW T5 camper, deel 3De VW T5 camper is nu voorzien van Agglomer vloerisolatie, ontdreuningspalten tegen de zijwanden en Isomat VM op de vloer als toplaag bovenop de betonplex vloer. Voordat al deze maatregelen genomen werden was het geluidsniveau bij een snelheid van 120 km/uur 77 dBa. Nu bedraagt het geluidsniveua 71 dBa, een verschil van 6 dBa. Dat is een factor 4. Zodra de camper helemaal klaar is gaan we nog een keer een set metingen verrichten. |
|
Aanbrengen van ruitenIn een camper wil je wel wat licht hebben. De firma Glasgarage Drenthe heeft twee achterramen en twee zijramen geplaatst. Het zijn allemaal donkere ruiten, ook wel genoemd privacy glass. Na de keuring plaatsen ze ook nog twee glaslookpanelen om het zaakje er wat fraaier uit te laten zien. Op deze video zie je hoe dat in zijn werk gaat. |
![]() |
Thermische isolatie, een kleine testopstellingEen stille camper is belangrijk. Daarnaast wil je ook dat de camper een goede warmte isolatie heeft. Hoe is de thermische isolatie waarde van Agglomer 10 mm dik in vergelijking tot X-trem 10 mm dik? Testopstelling
|
|
InstapbakkenWanneer je de vloer van een camper isoleert dan wordt de totale vloer dikker dan de standaard vloer. Vervolgens wil je natuurlijk wel de vloerrand bij de schuifdeur netjes afwerken. Verscchillende mogelijkheden:
|
|
Blijf ons volgen en lees het hele camper ombouw verhaal• Keuken, kasten, zit-slaapbank en hefdak |