ombouw VW T5 camper, onderstel

Uitgangssituatie, een verlengde VW T5 Transporter

De VW T5 staat wat hoog op de poten. Gemonteerd zijn nu een standaard 19 mm dikke stabilisatiestang, standaard banden, verzwaarde veren achter en standaard schokdempers.   

We gaan komende tijd het volgende doen:

  • Nadenken over de verwachtingen die ik heb over het rijgedrag, in termen van overhellen in bochten, zijwindgevoeligheid en veercomfort.
  • Nadenken over de vraag of de huidige combinatie van banden, veren, schokdempers en stabilisatiestangen voor mij optimaal is.
vw t5 ombouw camper
De eerste aanpassing van de verlenge VW T5

De auto helt flink over in bochten, ook zonder lading. Uiteindelijk zal de lading, bestaande uit dak, bankje, keuken en kasten met inhoud meer dan 300 kg bedragen. Daarnaast valt mij op dat deze T5 in onbeladen toestand weinig comfortabel is bij het nemen van de vele verkeersdrempels in mijn omgeving. Ik krijg altijd een soort van klap in mijn rug. Uit ervaring met een korte VW T5 weet ik dat een ander setje veren wonderen doet.

Verlagen van camper VW T5

De VW T5 LWB camper is  nu voorzien van H&R spiraalveren. Deze zorgen voor een verlaging van ongeveer 30 mm ten op zichte van een standaard verenset. In dit geval is de verlaging wat meer omdat achter verzwaarde veren toegepast waren. 

Door de verlaging is de wegligging verbeterd, de VW T5 camper stuurt wat strakker. Ook worden de verkeersdrempels beter genomen.

Voorlopig gaan we het onderstel niet verder verbeteren. Is het ombouw project klaar en blijkt dan de auto te veel over te hellen dan kan ik alsnog zwaardere stabilisatie stangen monteren. 

vw t5 lwb
Hoogte van onze VW T5 camper

Het geplaatste Reimo slaap-hefdak zorgt, volgens de gegevens van Reimo, voor een verhoging van 6 tot 7 cm. 

Een auto, of een camper, met een maximale hoogte van 200 cm heeft voordelen, denk daarbij aan parkeergarages en de péage in Frankrijk.

De hoogte van onze verlaagde VW T5, totaal gewicht 2.800 kg en voorzien van een Reimo slaaphefdak, bedraagt 201,5 cm. Dat lijkt net wat te veel te zijn.

Bij een lading, geplaatst tussen de wielkasten, van 150 kg veert de camper 2,2 cm in. De totale camperuitrusting zal meer dan die 150 kg wegen. Over de maximale hoogte hoeven we dus ons geen zorgen te maken.

reimo slaaphefdak vw t5 en t6
Ervaring met het onderstel

Inmiddels, augustus 2016, is er al vele duizenden kilometers ervaring opgedaan, zowel in het vlakke land als in de Pyreneën. Deze T5 camper stuurt heel strak, heeft weinig last van zijwind en helt weinig over in bochten. Er worden dan ook geen dikkere stabilisatie stangen gemonteerd. Daarnaast valt mij op hoe comfortabel deze verlengde T5 camper is in vergelijking met een korte T5 die voorzien is van dezelfde korte veren.

In zomer 2017 begon het interieur va de camper bij snelheden van 50 km/uur te rammelen. Om een lang verhaal kort te maken, de banden waren gecupt. Ze zijn na constatering vervagnen en het rammelen is vorbij. 

Leesvoer

Over zaken als schokbrekers, stabilisatiestangen en veren zijn weinig vergelijkende tests voorhanden terwijl die juist de wegligging sterk bepalen. Is dat luiigheid van auto-journalisten? Wel worden regelmatig banden, geschikt voor bestelauto's en/of campers getest. Op internet is wat gevonden.

Testrapporten banden:

winterbanden

zomerbanden

Zomerbanden bestelauto

Blijf ons volgen en lees het hele verhaal

• Wanden en vloer, materiaal, isolatie en bekleding
• Keuken, kasten, zit-slaapbank en hefdak
 Elektriciteit en diversen

Tags: VW T5 camper ombouw, verlaging VW T5 camper