Hoe kies je een bestelauto?

Bij een camper kan je kiezen tussen een buscamper, een alkoof camper, een semi integraal camper en een integraal camper. En om het compleet te maken, je hebt tegenwordig ook zogenaamde minicampers. Deze zijn gebaseerd op kleine bestelauto's en door de geringe afmetingen van laadvloer en/of hoogte voldoen ze in slechts enkele gevallen aan de wettelijke eisen om aanspraak te maken op het kwart tarief van de Houderschapsbelasting.

De buscamper is pupulair bij ombouwbedrijven en bij de zelfbouwers. De grote buscampers zijn autos's zoals de Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, Renault Master en Volkswagen Crafter. Onder compacte buscampers wordt vaak verstaan auto's zoals de VW T5/T6 en de Opel Vivaro/Renault Trafic. Compacte buscampers zijn sneller, stiller, zuiniger en wendbaarder dan de grotere bestelwagens. Niet onbelangrijk: de slaapmatras in een Vivaro/Trafic of VW T5/T6 is veel groter dan een slaapmatras in een Ducato. Bij de Fiat Ducato is het het mogelijk om 4 of 5 personen op kenteken te krijgen met onze RDW goedgekeurde dinette. Bij andere grote buscampers is het bijna onmogelijk een extra bank te plaatsen waarbij je veilig rijdt en 4 personen op kenteken hebt. Voor de T5/T6 en Vivaro/Trafic leveren we een zelf ontworpen RDW goedgekeurde slaapbank zodat je met 4 of 5 mensen op pad kan gaan. En wil je een compacte vier persoons camper met sta hoogte over de gehele camper, kijk dan eens naar de Renault Trafic en Opel Vivaro L2H2 camper.    

Ga je zelf ombouwen, dan is de basis van je camper meestal een bestelauto. Een camper met als uitgangspunt een bestelauto is meestal kleiner dan de andere type campers en juist daardoor geschikt als dagelijkse auto. Wanneer je besluit om een bestelauto om te gaan bouwen tot camper dan bemerk je dat de keuze uit bestelauto's groot is. Wil je de aankoop betaalbaar houden dan is het raadzaam om een wat oudere auto te kopen. Dat scheelt zowel in aanschafkosten als in het restantbedrag BPM. Onderschat de nadelen van een bestelauto van een wat vroegere ontwerpdatum niet. Het vermogen is vaak lager en de geluidsproductie is hoger. Ook zijn soms de stoelen slechter en de achteruitkijkspiegels kleiner. Cruise control is nu vaak standaard, vroeger was dat anders. Dieselmotoren in oude bestelauto's zijn vuil, de lijst met steden en gebieden waar ze niet meer welkom zijn wordt steeds langer.   

CamperfiXX bouwt op een voordelige manier bestelauto's om tot een stijlvolle camper. En wil je geld besparen? Dat kan door samen te gaan bouwen. Zo kunnen wij het slaaphefdak en de RDW goedgekeurde slaapbank monteren terwijl we de camperkast, de tafel en de camperkeuken als bouwpakket leveren. Die zet jij in elkaar en plaatst ze in de auto. Daarnaast kunnen we bijvoorbeeld isolatiemateriaal, zonnepanelen en een extra huishoud accu leveren. Natuurlijk is het ook mogelijk dat wij de complete camperombouw voor je verzorgen.  

Vergelijkend testrapport, Ducato, Transit, Sprinter, Crafter, Movano, 2014

Hoe en waar koop je een gebruikte bestelauto?

Er bestaan diverse websites waar veel gebruikte bestelauto's op staan. Door te filteren kom je snel op het gewenste merk en type. Filter je ook op bijvoorbeeld kilometers en uitvoering dan heb je heel snel veel informatie. Nadeel is dat je zelden weet de staat van onderhoud om maar niet te spreken over garantie. Omdat CamperfiXX heel geregeld gevraagd wordt om een bestelauto te gaan leveren zijn we gaan samenwerken met het garage bedrijf Mastenbroek auto's. Het bedrijf ligt centraal in Nederland, namelijk in Lunteren en heeft altijd een flink aantal bestelauto's op voorraad. Daarnaast kan je een zoekopdracht geven. De Bovag garantie gaat in pas nadat de bestelauto omgebouwd is tot camper. Inmiddels hebben diverse klanten van ons, en wij zelf ook overigens, daar een bestelauto gekocht. 

Keuze bestelauto om om te bouwen tot buscamper

Voordat je 'verliefd' wordt op een gebruikte bestelauto kan je beter zelf eerst nuchter bepalen aan welke eisen de bestelauto moet voldoen. Een manier is om te beginnen bij de breedte, immers, dat bepaalt sterk hoe je het interieur kan gaan inrichten. Vervolgens ga je naar de hoogte en de lengte kijken. Het blijft overigens een persoonlijke voorkeur, zo zijn er mensen die een korte brede camper prefereren boven een lange gewone camper en omgekeerd.

Breedte

Is de bestelauto breed dan kan het bed dwars in de auto geplaatst worden. Sommige campers zijn voorzien van oortjes. Deze plaatselijke verbreding van de laadruimte zorgt ervoor dat een bed toch dwars in een wat smallere bestelauto geplaatst kan worden. Een dwars bed is in het algemeen een vast bed, dat scheelt in beddenopmaaktijd. Een veel gebruikte brede bestelauto is de Fiat Ducato. Deze is nagenoeg gelijk aan de Citroën Jumper en Peugeot Boxer. CamperfiXX levert een speciale inbouwset om hier heel voordelig een 4 of 5 persoons buscamper van te maken.

Voordelen brede camper

  • Een dwars bed levert ten opzichte van een bed in de lengterichting heel veel ruimtewinst op, ongeveer 60 cm
  • Het dwars bed kan vast zijn, de camper ombouwen om te gaan slapen hoeft dan niet meer

Nadelen brede camper

  • Minder handig in smalle straatjes
  • Veel parkeervakken zijn te smal
  • Weegt meer
  • Groter frontaal oppervlak hetgeen zich vertaalt in een hoger brandstofverbruik

Hoogte

Om aan de eisen van de wet te voldoen moet de camper een flinke minimale stahoogte hebben. Een pop-up dak, een hefdak, slaaphefdak of een verhoogd dak is noodzakelijk. Sommige fabrikanten leveren af-fabriek de bestelauto in een verhoogde versie waarbij soms de keuze is uit 2 verhoogde versies. Zowel een hefdak als een verhoogd dak is later aan te brengen.

Voordelen verhoogd dak

  • Stahoogte over de hele camper
  • Veel bergruimte door toepassing van hoge kastjes langs de wanden

Nadelen verhoogd dak

  • Hoog zwaartepunt waardoor minder goede wegligging
  • Groter frontaal oppervlak hetgeen zich vertaalt in een hoger brandstofverbruik
  • Hoger tarief bij ponten e.d.
  • Niet altijd mogelijk te parkeren in parkeergarage

Voordelen (slaap) hefdak

  • Vangt minder wind dan verhoogd dak
  • Laag zwaartepunt

Nadelen hefdak

  • Extra handelingen nodig om te heffen
  • Geen extra bergruimte
  • Geen stahoogte over hele camper

Korte of lange wielbasis

Veel bestelauto's, denk daarbij aan de MB Vito, Opel Vivaro / Renault Trafic en VW T4, T5 en T6 zijn verkrijgbaar in een versie met korte en met lange wielbasis. Bij de Vito is nog een versie te koop met extra overhang achter de achterwielen. 

Voordelen korte wielbasis

  • Compacte auto, gemakkelijk op bochtige wegen en bij parkeren

Nadelen korte wielbasis

  • Weinig leefruimte, nauwelijks of geen plaats voor zowel koelkast als porta potti
  • Vaak verplaatsen van spullen van slaap positie naar zit positie slaapbank

Voordelen lange wielbasis

  • Veel leefruimte
  • Hoger veercomfort

Nadelen lange laadvloer

  • Grotere draaicirkel

Aandrijving

Veruit de meeste campers en buscampers hebben voorwiel aandrijving. Bedenk hierbij, ongeveer 70% van de campers in Europa staan op een Fiat onderbouw. Merken als Ford, Iveco, Merceds Benz leveren een bestelauto met achterwielaandrijving.

Voordelen voorwielaandrijving t.o.v. achterwielaandrijving 

  • Lagere vloer
  • Lagere gewicht

Nadelen voorwielaandrijving t.o.v. achterwielaandrijving 

  • Minder tractie bij sneeuw, hellingen en nat gras
  • (Soms) gevoeliger voor zijwind en spoorvorming

Achterklep of achterdeuren?

Bij sommige bestelauto's kan je kiezen tussen een klep en 2 achterdeuren. Met name bij de grotere bestelauto's, denk daarbij aan de Fiat Ducato en Merceds Sprinter, is er geen keuze. Ze zijn alleen maar leverbaar met 2 achterdeuren.

Voordelen achterklep t.o.v. 2 achterdeuren

  • Bij regen sta je droog onder een geopende klep mits het niet te veel waait
  • De achterruit is niet gedeeld, achter de middenspijl van 2 deuren kan een motorfietser verscholen zitten
  • De scharnieren worden bij een achterklep minder belast. Deurscharnieren willen nog wel eens scheuren
  • Er zijn afstandhouders op de markt die voor ventilatie zorgen

Voordelen 2 achterdeuren t.o.v. achterklep

  • Je hebt minder ruimte achter de auto nodig om de deuren te openen
  • Bij het openen van deuren kan je rechtop staan, bij openen van klep moet je vaak bukken
  • Met een vorkheftruck kan je de auto voorzien van achterdeuren lossen en laden, handig voor 'dubbel-doel' campers 

Veiligheid

De meeste bestelauto's zijn voorzien van twee of drie zitplaatsen voorin en dat is soms wat weinig. Voor een aantal bestelauto's is een goedgekeurde zitbank verkrijgbaar waarop personen mogen zitten tijdens het rijden. Voor dit type zitbank stelt de RDW duidelijke regels. Zo moet de zitbank in de normale positie, dus haaks op de rijrichting, worden opgesteld en moet deze zijn voorzien zijn van veiligheidsgordels en hoofdsteunen.
Daarnaast moet dit type zitbank door een door de RDW erkend testinstantie zijn getest. Bij aflevering van de als camper gekeurde auto krijg je een (RDW of TÜV) certificaat. Niet voor alle bestelauto's is een RDW goedgekeurde slaapbank leverbaar. Onze slaapbank is goedgekeurd voor de VW T5, T6 en Renault Trafic en Opel Vivaro, zowel voor als na 2014. Voor de Fiat Ducato hebben we een goedgekeurde dinette, compleet met gordels en hoofdsteunen.

Verzekering

Zowel de Belastingdienst als de RDW stellen eisen aan een camper. Een derde partij, te weten de verzekeringsmaatschappij, stelt ook eisen. Wanneer je je camper wilt laten verzekeren dan komt, in het algemeen, een verzekerings expert bij je thuis. Bedenk wel dat zijn rol beperkt is tot voornamelijk de waarde bepaling van de camper. In sommige gevallen staan 4, 5 of 6 zitplaatsen op het kentekenbewijs terwijl er geen RDW goedgekeurde slaapbank gemonteerd is. Uit onze eigen ervaring blijkt dat de verzekerings expert daar lang niet altijd naar kijkt. Inmiddels is CamperfiXX door 5 verzekeringsmaatschapijen gewaarschuwd. Bij toepassing van een niet-gecertificeerde slaapbank kan het gebeuren dat bij een ongeluk de verzekeringsmaatschappij niet of slechts gedeeltelijk uitbetaalt.  

Inmiddels hebben we ook, via een klant van ons, de melding gekregen dat één verzekerings maatschapij een gaskast verplicht stelt. Daarbij wordt beroep gedaan op een NEN reglement. Ook hierbij zien we dat dit vaak niet opgemerkt wordt door de expert maar dat de verzekeringsmaatschappij niet over hoeft te gaan tot uitbetaling, in dit geval bij brand. 

Inmiddels levert CamperfiXX een aantal keukens waarbij gekookt wordt op diesel. Het kooktoestel is een combi-apparaat, er kan ook mee verwarmd worden en je hoeft dus geen standkachel aan te schaffen. Vanuit veiligheids oogpunt heeft koken op diesel grote voordelen, tevens bespaar je veel ruimt.

Zelfbouw of uitbesteden

Voor sommigen is het uitvoeren van een zelfbouw project een brug te ver. Wil je toch met een praktische en veilige camper vakantie vieren? Wij kunnnen voor jou je droomcamper bouwen. 

Overzicht bestelauto's

Bij de ontwikkeling en productie van bestelwagens wordt veel samengewerkt waardoor bestelwagens met verschillende merknamen toch hetzelfde zijn. Voorbeelden:

· Citroen Jumpy, Fiat Scudo en Peugeot Expert zijn dezelfde auto's. In de tabel staat alleen de Jumpy.

· Citroen Jumper, Fiat Ducato en Peugeot Boxer zijn dezelfde auto's. In de tabel staat alleen de Jumper.

· Opel Vivaro, Renault Trafic en Nissan Primastar zijn dezelfde auto's. In de tabel staat alleen de Vivaro.

· Opel Movano en Renault Master zijn dezelfde auto's. In de tabel staat alleen de Movano.

· Mercedes Sprinter en VW Crafter zijn grotendeels dezelfde auto's. In de tabel staat alleen de Sprinter. 

ADAC testrapporten buscampers

Adria Twin SF

Carthago Malibu van 600 db low bed

Karmmann Dexter Go 560

Reimo TrioStyle

Vergelijkingstest

Binnenmaten van de meest courante bestelauto's, opgesteld najaar 2012, bijgewerkt 2014.

merk

en type 

periode

bouwjaar   

wielbasis  

breedte tussen

wielkasten 

max. breedte 

laadvloer

lengte

laadruimte

Citroën

Jumpy

1997-2007  

122

122

144

144

206

240

Citroën

Jumpy

2007 - heden

300

312

124

124

160

160

225

258

Citroën

Jumper

1995-2006  

139

139

139

181

181

181

251

286

336

Citroën

Jumper

2006-2014

300

345

404

142

142

142

187

187

187

267

312

370

Citroën

Jumper

2012-heden

300

345

404

142

142

142

187

187

187

267

412

370

Ford

Transit

2000-2006        

Ford 

Transit

2006-2014

293

330

375

139

139

139

176

176

176

258

294

340

Ford

Transit

2014-heden     189  

Nissan

NV200

2007-heden 286 122 140 204

Hyundai

H300

2008-heden 237   162 237

Iveco

Daily

2000-2006  

103

103

103

177

177

177

249

364

453

Iveco

Daily29L

2006-2011

300

330

395

132

132

132

175

175

175

300

352

456

Iveco

Daily

2014-heden        

Mercedes

Vito

2006-2014

320

343

343

128

128

128

165

165

165

222

247

270

Mercedes

Vito

2014-heden        

Mercedes

Sprinter

 2006-2014

325

366

433

433

135

135

135

135

178

178

178

178

260

326

430

470

Mercedes

Sprinter 

 2014-heden

 

       

Opel

Vivaro

 2001-2014

310

350

127

127

166

166

240

280

Opel

Vivaro

 2014-heden        

Opel

Movano

187-2010

308

358

128

128

176

176

263

321

Toyota

Hiace

2004-heden

299

343

123

123

165

165

233

270

VW

T3

1979-1992 246   159 278

VW

T4

1992-2003  

122

122

162

162

249

289

VW

T5

2003-2015

300

340

124

124

169

169

235

275

VW

T6

2015 - heden

300

340

124

124

169

169

235

275

 

 

 

Tags: keuze buscamper, ombouw campers, keuze camper, maten buscamper, afmetingen buscamper